Voorverkenning
Een waterschap bekijkt bij de start van een project nadrukkelijk wat er speelt in de omgeving en of er meerdere opgaves gekoppeld kunnen worden. Op basis hiervan kunnen de communicatie- en participatieplannen worden vorm gegeven.
Checklist
Het HWBP heeft voor elk waterschap een vast aanspreekpunt voor communicatie. Zo creeren we korte lijnen om snel en makkelijk te schakelen bij mijlpalen, vragen of actuele issues. In dit overzicht vind je de contactgegevens. Het document staat op Fileflow, dat is een Sharepoint-omgeving waarin we documenten, foto’s en video’s delen. Heb je nog geen account? Laat dat dan snel weten via info@hoogwaterbescherming.nl, want veel bestanden uit deze toolkit staan ook in deze omgeving. We kunnen je ook helpen bij vragen over het gebruik van dit systeem.
Beschikbare tools en middelen HWBP
- Communicatieprofessionals die betrokken zijn bij HWBP-projecten zien en vinden elkaar in de Communicatie Community. Tijdens bijeenkomsten en via een speciale LinkedIn-groep delen deelnemers kennis en ervaring. Yvette Pas, Yvette.pas@hwbp.nl, beheert de community, Aanmelden kan via e-mail of LinkedIn.
- Het HWBP heeft een rijk netwerk met landelijke media en vakpers. Deze wordt beheerd door onze persvoorlichter Sjouke van Houten. Hij denkt met mee over hoe we nieuws een landelijke impact kunnen geven en bespreekt bij de start van een project welke afspraken er zijn voor het inzetten van media. Het HWBP monitort elk dag het nieuws en verstuurt via e-mail een selectie van relevante HWBP-artikelen uit landelijke en regionale media. Elke dijkwerker kan zich hiervoor aanmelden via info@hoogwaterbescherming.nl.
Inspirerende middelen
Ter inspiratie een aantal middelen uit de alliantie HWBP:
- Waterschap Brabantse Delta informeert mensen bij start van een project via een Infographic over de start van een dijkversterking.
- Projectmijlpalen lenen zich vanaf de start van een project voor media-aandacht. Zie het voorbeeld van waterschap Drents Overijsselse Delta.
- Waterschap Limburg zet via Verhalen achter de Dijk vanaf de start van een project storytelling in om mensen mee te nemen.