Verkenning
Inzet van communicatie in deze fase is ophalen van relevante informatie voor en communiceren over het voorkeursalternatief.
Checklist
In de verkenning staan aanleiding en doel van een dijkversterkingsproject centraal. De praktijk leert dat je extra urgentie creëert, als je nut en noodzaak van de lokale opgave verbindt aan de landelijke HWBP-context. Een dijkversterking van 3 kilometer krijgt een andere betekenis als inwoners horen dat deze lokale opgave onderdeel uitmaakt van de grootste dijkoperatie sinds de Deltawerken. In de communicatie is het principe van ‘samen zichtbaar’ daarom het uitgangspunt. In de communicatiestrategie van het HWBP staat deze handelingsrichting toegelicht.
Beschikbare middelen HWBP
- Corporate story HWBP vertelt laagdrempelig over de programma-opgave van het HWBP. Handig om in je projectcommunicatie naar te verwijzen.
- Boekje ‘Dijken voor beginners’. Deze uitgave is gemaakt om bewoners die te maken krijgen met een dijkverbetering, op weg te helpen met de belangrijkste informatie zodat zij weten wat er bij een dijkverbetering gebeurt. Ook krijgen zij hiermee inzicht in de rol die zij daarbij hebben. De boekjes zijn per doos aan te vragen bij de programmadirectie. Elk waterschap kan deze naar eigen inzicht verspreiden. Denk aan huis-aan-huis met begeleidende brief bij omwonenden dijktraject of uitdelen bij ontwerpateliers/informatiebijeenkomsten.
- Digitale platform Alles over dijken Is de digitale variant van het boekje Dijken voor Beginners. Het is ook gemaakt voor inwoners die te maken krijgen met dijkversterking. Gaat net als in het boekje om project overstijgende informatie en kan dus aanvullend gebruikt worden aan projectcommunicatie.
- Op het digitale platform HWBP in vogelvlucht wordt het HWBP toegelicht. De informatie hierop moet worden geactualiseerd, maar de essentie klopt. Van HWBP in vogelvlucht is binnenkort ook een publieksversie beschikbaar.
- HWBP heeft eigen kanalen via LinkedIn, waar de alliantie handig gebruik van kan maken voor bijvoorbeeld het delen van projectmijlpalen.
- Uitlegvideo’s omwonenden. Het HWBP heeft in de stijl van NOS-op-drie vier uitlegvideo’s gemaakt voor omwonenden. Het zijn korte en laagdrempelige video’s waarin de complexiteit van een dijkversterking wordt uitgelegd. Dat gebeurt via de volgende onderwerpen:
- Kennisbank: In de kennisbank op deze HWBP website is sectie 3 'omgeving en communicatie'. Het eerste thema: 'Alles over dijken' linkt door naar dit platform voor omwonenden van een dijktraject of andere geinteresseerden. Ook daar vind je een aantal video's die van nut kunnen zijn. Daarnaast zijn ook de thema's 'bewoners betrekken en informeren' en 'Educatie: leren over hoogwaterveiligheid' in de kennisbank misschien nuttig.
- Gezamenlijke logo’s: Om project- en programmacommunicatie visueel en in afzenderschap te duiden, bestaat er voor elk waterschap een combi logo waterschap vs hwbp. Deze logo’s vind je terug in Fileflow.
Inspirerende middelen
Ter inspiratie een middel uit de alliantie HWBP:
- Waterschap Drents Overijsselse Delta organiseert tijdens de verkenning digitale masterclasses over onderwerpen die de dijkversterking raken en heeft een participatieplatform.