Dijkversterkingsproject Sloehaven - Buitenhaven Vlissingen
De dijk tussen Sloehaven en buitenhaven Vlissingen voldoet niet aan de waterveiligheidsnormen en moet daarom worden versterkt.
Waterschap | Scheldestromen |
Scope | 7,1 kilometer |
Projectfase | verkenning |
Opgave | stabiliteit en bekleding |
Bijzonder | ruimtelijke meekoppelkans |
Laatste update pagina | 10-2024 |
Opgave
Uit de veiligheidsbeoordeling van dijktraject 29-3 in september 2021 blijkt dat het hele tracé tussen de Sloehaven en Buitenhaven Vlissingen is afgekeurd. Het normtraject is voornamelijk afgekeurd op binnenwaartse stabiliteit, graserosie op binnentalud en graserosie op buitentalud. De totale lengte van 7,1 kilometer moet worden versterkt.
Context
In 1953 zijn er twee dijkdoorbraken met stroomgaten geweest. Door een bombardement in de oorlog is er een groot stroomgat bij Ritthem. Deels ligt een zeer diepe geul direct voor de zeedijk, waarvan de onderwateroever volledig bestort is. De voorbereiding en realisatie worden uitgevoerd door het IPM-team van Waterschap Scheldestromen. Verder worden gemeenten en de direct belanghebbenden betrokken bij de planuitwerking.
Planning
De veiligheidsanalyse om de omvang van het veiligheidsprobleem in ruimtelijke zin nader te preciseren wordt in 2023 uitgevoerd. Verwacht wordt dat, na het doorlopen van de ingangstoets, in 2024 met de verkenningsfase gestart kan worden.