Vernieuwd zicht op versterkingsopgave
De totale opgave van het HWBP wordt nu kleiner ingeschat dan in november 2023. Toen werd deze op maximaal 2.000 km ingeschat. Dat getal is verfijnd. De laatste stand van zaken is dat er nog ongeveer 1.400 kilometer dijk versterkt moet worden. Minister Madlener deelde dit op 15 januari via een brief met de Tweede Kamer.
De versterkingsopgave zoals die nu is ingeschat, is grotendeels gebaseerd op de momenteel beschikbare kennis en vormt een momentopname. Beheerders van primaire keringen controleren doorlopend of hun dijken of sluizen nog sterk genoeg zijn. In 2023 werd na afronding van de Landelijke Beoordeling Overstromingskansen 1 (LBO-) en de vaststelling van het Landelijk Veiligheidsbeeld (LVB) gedacht dat de opgave 2.000 kilometer dijk zou zijn.
Sinds de start van het HWBP in 2014 is 224 kilometer dijk opgeleverd. Van deze 224 kilometer is 54 kilometer versterkt, met aanvullend onderzoek is aangetoond dat de overige kilometers voldoen aan de veiligheidsnorm.
Blijft dit getal nu voorlopig staan?
Voorlopig wel, maar het kan ook weer wijzigen. De versterkingsopgave zoals die nu is ingeschat, is grotendeels gebaseerd op de momenteel beschikbare kennis en vormt echt een momentopname. Dat is ook het principe van het periodiek beoordelen van waterkeringen. Vanuit de kennisontwikkeling kunnen meevallers (een kleinere versterkingsopgave) of tegenvallers (een grotere versterkingsopgave) ontstaan.
Kosten
Ook is een schatting gemaakt van de kosten om de circa 1.400 kilometer aan dijk te versterken. Deze heeft een grote bandbreedte, namelijk tussen de 14 en 23 miljard euro. Rijk en waterschappen hebben nu ongeveer € 12 miljard beschikbaar, wat betekent dat er de komende 25 jaar waarschijnlijk een tekort ontstaat.
Voor de projecten in de huidige programmering is berekend dat er tussen 2030 en 2036 circa € 2,5 miljard extra nodig is. De waterschappen hebben aangegeven hiervoor € 1,25 miljard beschikbaar te stellen, onder voorwaarde dat het Rijk zich hieraan ook committeert. Het Rijk staat voor de wettelijke verantwoordelijkheid om ook zijn bijdrage te leveren om de waterveiligheidsdoelen te halen, hierover zullen dus afspraken moeten worden gemaakt.