Vaker samen laden? Expertsessie laadinfrastructuur emissieloos bouwmaterieel

Hoe kunnen we doelmatiger en efficiënter emissieloos bouwmaterieel bij dijkversterkingen laden? Deze vraag stond vorige week centraal bij de expertsessie ‘Doelmatig en efficiënte laadinfrastructuur emissieloos bouwmaterieel dijkversterkingen’.

Vergroot afbeelding Laden met waterstof
Beeld: ©HWBP
Laden met waterstof bij project Wolferen-Sprok van Waterschap Rivierenland

Een groep van zo’n zestig dijkwerkers van waterschappen, aannemers en adviesbureaus wisselden kennis en ervaringen uit over dit actuele onderwerp dat bij dijkversterkingen voor flinke extra kosten kan zorgen.

Resultaten kennis- en innovatieonderzoek gedeeld

Tijdens de bijeenkomst werden de resultaten van het HWBP kennis & innovatie onderzoek van Waterschap Noorderzijlvest gepresenteerd. Het onderzoek heeft geresulteerd in een compacte handreiking waar inzicht wordt gegeven in de huidige stand van zaken en geeft een aantal maatregelen om tot doelmatige investeringen te komen, zoals slim bundelen van projecten en tijdig starten. 
 

Aansprekende voorbeelden: benutten overcapaciteit 

In de sessie kwamen aansprekende voorbeelden naar voren, zoals het benutten van de overcapaciteit bij tuinders, wasserettes, scholen of rioolwaterzuiveringsinstallatie waardoor het mogelijk was om laadpalen te realiseren voor zwaar bouwmaterieel. Ook werd de oproep gedaan om samen met andere instanties, zoals gemeenten en Rijkswaterstaat, laadvoorzieningen aan te leggen. 

Laadvoorziening met waterstof

De praktijk kwam ook aan bod. De groep dijkwerkers bekeek en besprak op de dijk een laadvoorziening met waterstof. Waterstof biedt de mogelijkheid voor maatwerk, maar kent op dit moment nog veel procedures rondom veiligheid. 

Oplossingen en kennis bij elkaar brengen

Veel projecten werken hard aan dit vraagstuk en vinden oplossingen. We blijven oplossingen en kennis bij elkaar brengen om te leren van de ervaringen en daarmee stapsgewijs te werken aan een doelmatige laadinfrastructuur.